Wydarzenia
„Lekcja muzealna”
22.05.2019
10 maja 2019r uczniowie kilku klas uczestniczyli w lekcji muzealnej prowadzonej przez Edukatorki z Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.
Tematem lekcji klasy 4a były „Barwy nieobojętne”, podczas której utrwalali wiedzę o polskich symbolach narodowych oraz ich historię, a także rozmawiali o wartościach z jakimi się wiążą. Dzięki różnym zadaniom uczniowie dowiedzieli się dlaczego godło, flaga i hymn są dla nas tak ważne i jak używa się języka „barw nieobojętnych” na co dzień, a jak w sztuce.
„Historyk na tropie” – naukowiec czy detektyw? Na to pytanie szukali odpowiedzi uczniowie klasy 4b i 4d. Na czym naprawdę polega praca historyka? Czy ogranicza się wyłącznie do lektury starych dokumentów? W czasie lekcji przyglądali się różnym rodzajom źródeł historycznych, nie tylko przez lupę!
Poszukując tropów związanych z historią rodziny Piłsudskich, przekonali się jak wiele można się nauczyć z rodzinnych opowieści i skarbów zachowanych w muzeach. Po tych zajęciach pojęcia takie jak genealogia, chronologia czy oś czasu nie będą sprawiać żadnych trudności.
„Droga do Niepodległości” – to tytuł gry, w czasie której uczniowie przybliżyli sobie wydarzenia jakie doprowadziły do odzyskania przez Polskę Niepodległości. Podczas lekcji drużyny rywalizowały ze sobą układając oś czasu, na której pojawią się punkty zwrotne w historii Polaków.
tekst - Renata Zalewska
foto - Jolanta Rosińska
„Historyk na tropie” – naukowiec czy detektyw? Na to pytanie szukali odpowiedzi uczniowie klasy 4b i 4d. Na czym naprawdę polega praca historyka? Czy ogranicza się wyłącznie do lektury starych dokumentów? W czasie lekcji przyglądali się różnym rodzajom źródeł historycznych, nie tylko przez lupę!
Poszukując tropów związanych z historią rodziny Piłsudskich, przekonali się jak wiele można się nauczyć z rodzinnych opowieści i skarbów zachowanych w muzeach. Po tych zajęciach pojęcia takie jak genealogia, chronologia czy oś czasu nie będą sprawiać żadnych trudności.
„Droga do Niepodległości” – to tytuł gry, w czasie której uczniowie przybliżyli sobie wydarzenia jakie doprowadziły do odzyskania przez Polskę Niepodległości. Podczas lekcji drużyny rywalizowały ze sobą układając oś czasu, na której pojawią się punkty zwrotne w historii Polaków.
tekst - Renata Zalewska
foto - Jolanta Rosińska
Śpiew i taniec – moja pasja - Zajęcia wokalno – taneczne
22.05.2019
W naszej szkole odbywają się zajęcia wokalno – taneczne dla wszystkich chętnych uczniów.
Zajęcia finansowane są przez Gminę Wyszków oraz Stowarzyszenie Rodziców „Razem” działające przy naszej szkole. W projekcie biorą udział uczniowie w wieku od 6 do 16 lat. Uczestnicy rozwijają swoje umiejętności wokalne pod okiem pań: Anny Ropelewskiej – Gerek i Marty Kwaśny (nauczycielki muzyki) oraz ćwiczą podstawę techniki tańca baletowego pod okiem pani Beaty Stawieckiej (pedagog tańca klasycznego, tancerz).
Spotkania odbywają się w piątki od godziny 13.40 do 16.20 w Szkole Podstawowej nr 5 w Sali nr 15 oraz w salce gimnastycznej 04.
Godziny spotkań:
Spotkania odbywają się w piątki od godziny 13.40 do 16.20 w Szkole Podstawowej nr 5 w Sali nr 15 oraz w salce gimnastycznej 04.
Godziny spotkań:
- 13.45 – 14.30 Grupa A zaj. wokalne (dzieci młodsze)
- 14.40 – 15.25 Grupa A balet / Grupa B zaj. wokalne (dzieci starsze)
- 15.35 – 16.20 Grupa B balet
- Poniedziałek 16.15 – 17.00 Grupa B zaj. wokalne (grupa starsza)
„ Zachować Pamięć”
26.03.2019
Lunenburg -Projekt Polsko Niemieckiej Współpracy Młodzieży „ Zachować Pamięć”
24.02.2019- 02.03.2019
24.02.2019- 02.03.2019
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5 w dniach 24.02-02.03.2019r. mieli możliwość realizować projekt „ Zachować pamięć – program Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży”
w Miejscu Pamięci w Lunenburg wraz z młodzieżą szkoły partnerskiej z Rendsburga koło Kiel.
W rozumieniu tego programu miejscami pamięci są te, które upamiętniają ofiary terroru hitlerowskiego i znajdują się na terenie byłych gett, więzień, ośrodków eutanazji, miejsc masowych zbrodni, obozów: pracy, koncentracyjnych i zagłady.
Projekt powstał przy wsparciu finansowym PNWM.
Trudne relacje między Polską a Niemcami, a w szczególności te, które odnoszą się do historii II wojny światowej, często są tematem spotkań polsko-niemieckiej młodzieży. Wspólne poznawanie i badanie przeszłości może, a nawet powinno być podstawą do rozważań o teraźniejszości i przyszłości. Rozmowy młodych ludzi dotyczyły tematyki ksenofobii, wykluczenia, przemocy i uprzedzeń, poszukiwali oni odniesień do nich w swoim życiu i mogli przedyskutować możliwości reagowania na takiego rodzaju problemy społeczne. Projekt w ten sposób ma wpływ na rozwój odwagi cywilnej i dojrzałości obywatelskiej jego uczestników. Uczniowie wzięli udział w 3-dniowych warsztatach których temat skupił się przede wszystkim na Prawach Człowieka- Prawach Dziecka w czasach II wojny światowej.
Nie zabrakło nam czasu na zwiedzanie. Sam Lunenburg to piękne- stare miasto ze średniowieczną starówką, Hamburg – drugie co do wielkości miasto w Niemczech.
Oczywiście nawiązały się nowe przyjaźnie oraz sympatie pomiędzy uczestnikami wymiany i ciężko było nam się rozstać. Z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkanie J
Anna Szymańska-Grodzka
WYCIECZKA KLASOWA DO SĄDU I BIBLIOTEKI MIEJSKIEJ
13.03.2019
Dnia 21.02.2019 r. klasy sportowe 5c i 5d, dzięki uprzejmości prezesa Sądu Rejonowego w Wyszkowie miały możliwość zwiedzenia sądu.
Duże wrażenie wywarło już samo wejście do sądu, gdzie w asyście ochroniarzy przechodziliśmy przez specjalne bramki wykrywające metal. Dalsze zwiedzanie odbywało się pod opieką kuratorów, którzy w pierwszej kolejności zaprowadzili nas do sali rozpraw. Tam dowiedzieliśmy się, jak przebiega proces sądowy, które miejsca zajmują sędziowie, prokurator, obrońca oraz oskarżony. Nie obeszło się również bez wykładu na chyba najbardziej aktualny i stwarzający wiele problemów temat dotyczący przestępczości i cyberprzemocy – szczególnie w szkołach. Następnym etapem zwiedzania był tak zwany „dołek”, czyli areszt, który znajduje się w piwnicy sądu. To okratowane, małe pomieszczenie, w którym stoi tylko ławka i kosz na śmieci. Umieszczani tam są najbardziej groźni przestępcy oczekujący na swoją rozprawę. Udało nam się również zobaczyć tzw. „niebieski pokój”, w którym przesłuchiwane są dzieci. Cały pokój jest połączony multimedialnie z salą rozpraw i posiada lustro weneckie (oczywiście oglądaliśmy je z każdej strony). Osoby obecne na sali rozpraw mogą zadawać pytania, które następnie są przekazywane dziecku.
Na tym skończyła się wizyta w sądzie, ale to jeszcze nie koniec wrażeń, ponieważ czekała na nas kolejna dydaktyczna prezentacja w bibliotece miejskiej. Pani bibliotekarka opowiadała nam historię biblioteki oraz pokazywała ciekawe eksponaty, między innymi książkę, która ma ponad 100 lat. Odwiedziliśmy również kawiarenkę internetową i czytelnię dla dorosłych.
Wycieczka klasowa była bardzo udana i pomimo padającego deszczu wszyscy wrócili do szkoły zadowoleni.
Kordian Kuchta
Igor Krynicki-Gad
Na tym skończyła się wizyta w sądzie, ale to jeszcze nie koniec wrażeń, ponieważ czekała na nas kolejna dydaktyczna prezentacja w bibliotece miejskiej. Pani bibliotekarka opowiadała nam historię biblioteki oraz pokazywała ciekawe eksponaty, między innymi książkę, która ma ponad 100 lat. Odwiedziliśmy również kawiarenkę internetową i czytelnię dla dorosłych.
Wycieczka klasowa była bardzo udana i pomimo padającego deszczu wszyscy wrócili do szkoły zadowoleni.
Kordian Kuchta
Igor Krynicki-Gad
Bal karnawałowy w Tłusty Czwartek
07.03.2019
W ostatnim dniu lutego – czwartek odbył się bal karnawałowy dla najmłodszych uczniów naszej szkoły.
Główny hol zamienił się na ten dzień w salę balową, przystrojoną balonami i kolorowymi światłami. Starannie przygotowane przez rodziców stroje pszczółek, wróżek, piratów, batmanów oraz innych postaci kreskówek i bajek sprawiły, że uczniowie przenieśli się w krainę zaczarowanej, dobrej zabawy. Atmosfera na parkiecie już od pierwszych taktów muzyki była fantastyczna. Razem z dziećmi bawili się uczniowie ze starszych klas, którzy wymyślali dla nich pląsy oraz rodzice i wychowawcy. W trakcie zabawy była też przerwa na słodki poczęstunek - pączki, który w każdej klasie przygotowali rodzice.
Choć wszyscy uczestnicy wspaniale się bawili i tańcom nie było końca, to czas dobrej zabawy upływał szybko. Następny bal karnawałowy już za rok…
Tekst: Katarzyna Baranowska
Foto: Jolanta Rosińska
A tak się bawiliśmy:
Choć wszyscy uczestnicy wspaniale się bawili i tańcom nie było końca, to czas dobrej zabawy upływał szybko. Następny bal karnawałowy już za rok…
Tekst: Katarzyna Baranowska
Foto: Jolanta Rosińska
A tak się bawiliśmy:
”Four Seasons”
01.03.2019
Dn. 22.02.19r. o godz. 12.50 odbyło się przedstawienie anglojęzyczne uczniów klasy I d pt. „Four Seasons” w reżyserii Pauliny Rejtner.
Sztuka opowiadała historię czterech pór roku i mówiła o przyjaźni w codziennym życiu. Zwieńczeniem przedstawienia było wręczenie aktorom z klasy I d symbolicznego Oscara oraz owacje dzieci zasiadających na widowni. Gra młodych aktorów, piękne stroje oraz dekoracje przyciągnęły uwagę dzieci, które z dużym zainteresowaniem oglądały spektakl. Na twarzach uczniów widać było uśmiech i zadowolenie. Życzymy dalszych sukcesów na scenie z językiem angielskim.
Gratulujemy!
Gratulujemy!
I miejsce naszych uczennic
01.03.2019
w XX Powiatowym Przeglądzie Kolęd i Pastorałek
Najlepsi wykonawcy gminnych Przeglądów Kolęd i Pastorałek powiatu wyszkowskiego wzięli udział w jubileuszowym
XX Powiatowym Przeglądzie Kolęd i Pastorałek.
Odbył się on 22 stycznia 2019 r. w WOK „Hutnik” w Wyszkowie. Zespoły i soliści z sześciu gmin powiatu wyszkowskiego zawalczyli o nagrody i jak najwyższą ocenę swoich umiejętności.
W przeglądzie oceniano wykonawców z podziałem na cztery kategorie:
A – klasy 0 – III,
B – klasy IV – VII,
C – klasy gimnazjalne,
D – szkoły ponadgimanzjalne.
W skład jury weszli: Franciszek Józef Bieganowski – przewodniczący, Katarzyna Jermacz, Anna Gołębiewska, Danuta Deptuła, ks. Dariusz Jankiewicz. Przesłuchano 60 wykonawców, w tym: 9 solistów i 13 zespołów.
Kategoria „C” klasy gimnazjalne:
I miejsce:
Gratulujemy!
XX Powiatowym Przeglądzie Kolęd i Pastorałek.
Odbył się on 22 stycznia 2019 r. w WOK „Hutnik” w Wyszkowie. Zespoły i soliści z sześciu gmin powiatu wyszkowskiego zawalczyli o nagrody i jak najwyższą ocenę swoich umiejętności.
W przeglądzie oceniano wykonawców z podziałem na cztery kategorie:
A – klasy 0 – III,
B – klasy IV – VII,
C – klasy gimnazjalne,
D – szkoły ponadgimanzjalne.
W skład jury weszli: Franciszek Józef Bieganowski – przewodniczący, Katarzyna Jermacz, Anna Gołębiewska, Danuta Deptuła, ks. Dariusz Jankiewicz. Przesłuchano 60 wykonawców, w tym: 9 solistów i 13 zespołów.
Kategoria „C” klasy gimnazjalne:
I miejsce:
- Weronika Undziakiewicz,
- Maja Dąbrowska,
- Wiktoria Szczerba,
- Zuzanna Perzyna
Gratulujemy!
TRZECIOKLASIŚCI W WARSZAWIE
26.02.2019
W stolicy jest wiele ciekawych miejsc, które warto zobaczyć, dlatego uczniowie klasy III a i III b wybrali się właśnie tam na wycieczkę.
Pierwsze było zwiedzanie Zamku Królewskiego. Z zainteresowaniem słuchaliśmy opowieści pań przewodniczek i oglądaliśmy piękne sale zamkowe. Niestety pogoda nie pozwoliła na dłuższy spacer, ale poszliśmy pod Pomnik Małego Powstańca aby oddać hołd bohaterskim obrońcom Warszawy. Następnie poznaliśmy historię dziejów Ziemi w Muzeum Ewolucji. Największe zainteresowanie wzbudziły ogromne szkielety dinozaurów. I na koniec to co dzieci lubią najbardziej – seans w kinie. Film „Jak wytresować smoka 3” to piękna historia o niezwykłej przyjaźni, która wzruszyła wszystkich.
Elżbieta Kwiatkowska, Małgorzata Gierek, Lucyna Wilczyńska
Elżbieta Kwiatkowska, Małgorzata Gierek, Lucyna Wilczyńska