„ Zachować pamięć"
26.11.2021
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5 w dniach 23-30.10.2021 r. mieli możliwość realizować projekt „ Zachować pamięć – program Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży”
w miejscu pamięci terroru hitlerowskiego w Dachau koło Monachium wraz z młodzieżą szkoły partnerskiej z Leif Eriksson Gemeinschaftschule z Kiel. W rozumieniu tego programu „Miejscami Pamięci” są te, które upamiętniają ofiary terroru hitlerowskiego i znajdują się na terenie byłych gett, więzień, ośrodków eutanazji, miejsc masowych zbrodni, obozów: pracy, koncentracyjnych i zagłady.
Projekt powstał przy wsparciu finansowym PNWM.
Trudne relacje między Polską a Niemcami, a w szczególności te, które odnoszą się do historii II wojny światowej, często są tematem spotkań polsko -niemieckiej młodzieży. Wspólne poznawanie i badanie przeszłości może, a nawet powinno być podstawą do rozważań o teraźniejszości i przyszłości. Rozmowy młodych ludzi dotyczyły tematyki ksenofobii, wykluczenia, przemocy i uprzedzeń, poszukiwali oni odniesień do nich w swoim życiu i mogli przedyskutować możliwości reagowania na takiego rodzaju problemy społeczne. Projekt w ten sposób ma wpływ na rozwój odwagi cywilnej i dojrzałości obywatelskiej jego uczestników. Uczestnicy projektu mieli czterodniowe warsztaty w Max Mannheimer Studienzentrum z pracownikami MMZ. Uczniowie pracowali w grupach, poznawali historię KZ Dachau , opracowywali biografie więżniów.
Nie zabrakło nam czasu na zwiedzanie. Zwiedziliśmy Berlin, i bawiliśmy się na Tropical Island. Niezapomnianym punktem wycieczki było Moanchium ze sławną w tym mieście BMW Welt Alianz Areną , Deutsche Museum i przepięknym Marienplatz. Jednym z ostatnich punktów programu była zabawa w Legolandzie koło Gutznurga.
Oczywiście nawiązały się nowe przyjaźnie oraz sympatie pomiędzy uczestnikami wymiany i ciężko było nam się rozstać. Z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkanie. Dziękujemy naszej Gminie Wyszków za pamiątki, ciekawe gadżety z naszego pięknego miasta :)
Anna Szymańska-Grodzka
Zofia Jeż
powrót do listy